بالا بردن امنیت خانه علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از سرقت اموال مادی می شود، می تواند امنیت و آرامش افراد خانواده را نیز تحت تاثیر قرار دهد زیرا افراد در منزل به دنبال کسب آسایش هستند و در صورت ورود دزد علاوه بر خسارات مالی، بعد روحی خانواده نیز دچار آسیب می شود. به همین دلیل تمام افراد تلاش می کنند که امنیت خانه خود را افزایش دهند تا هیچ وقت چه از لحاظ روحی و چه مادی آسیب نبینند.

در این مقاله قصد داریم ۱۳ راهکار کلیدی برای تامین امنیت منزل را شرح دهیم. درب های ورودی اصلی و یا سایر راه های ورودی به منزل اهمیت بسیار بالایی در حفظ امنیت خانه دارند. پس می بایست تمام روش های ایمن سازی ابتدا بر روی آن ها انجام شود.

1- درب ضد سرقت

اولین و مهم ترین فاکتور امنیتی که در منزل می بایست رعایت شود، استفاده از درب های ضد سرقت است. طبق آمارهای اعلام شده، استفاده از درب ضد سرقت استاندارد برای منازل، تاثیر زیادی در ناموفق بودن سرقت ها داشته است.

استاندارد بودن این محصول اهمیت بسیاری دارد. متاسفانه درب های ضد سرقت ارزان چینی، از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند. هر گاه می خواستید این محصول را تهیه کنید بدانید با تهیه کردن نوع ارزان آن تنها پول خود را هدر داده اید.

توجه به مشخصات فنی و قطعات بکار رفته در درب ضد سرقت بسیار مهم است. شناخت این قطعات کمک می کند تا محصولات با کیفیت را از بی کیفیت تشخیص دهید. شما می توانید وابسته به شرایط امنیتی خانه خود از آپشن های ارتقای امنیت درب استفاده کنید.

درب ضد سرقت

در مقاله راهنمای خرید درب خانه و ورودی ساختمان و همچنین در پایین صفحه درب ضد سرقت می توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با این درب ها کسب کنید.

2- افزایش امنیت پنجره ها

با توجه به اینکه امروزه در طراحی ساختمان ها پنجره های بزرگ بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، به تامین امنیت آن ها نیز می بایست توجه شود.

برای تامین امنیت پنجره ها راهکارهای متفاوتی نظیر استفاده از قفل مناسب و یا نرده های فلزی وجود دارد. با توجه به تقاضای زیاد این محصول در بازار، این نرده ها در طرح های بسیار متنوعی تولید و عرضه می شوند. اگر خانه شما در طبقه اول می باشد برای ارتقاء امنیت خانه الزامی است که برای پنجره ها حفاظ در نظر بگیرید. دقت کنید که بسیاری از این حفاظ ها نیز با دیلم به راحتی شکسته می شوند. بنابر این در خرید این نوع حفاظ ها دقت بیشتری انجام دهید و در کنار آن از سیستم های هشدار دهنده استفاده کنید.

نرده حفاظ پنجره

3- کمک گرفتن از سیستم های امنیتی هوشمند

یکی از راه کار های مناسب برای جلوگیری از سرقت منزل، سیستم های امنیتی هوشمند هستند. با توجه به پیشرفت های اخیر تکنولوژی مدل های بسیار متنوعی از این سیستم ها در بازار موجود می باشد که هر کدام ویژگی منحصر به فرد مخصوص به خود را دارند. با توجه به هوشمند بودن این سیستم ها و دقت بالای آن ها، سارقین معمولا ریسک ورود به منازلی که دارای این سیستم ها هستند را به جان نمی خرند.

با بکارگیری سیستم های امنیتی هوشمند در منزل، علاوه بر اینکه امنیت منزل تامین می شود و می توان از ورود سارقین یا هر فرد بیگانه به منزل مطلع شد، در صورت وقوع حوادث غیر مترقبه ای نظیر آتش سوزی نیز سیستم به ما اطلاع می دهد. برخی از این سیستم ها مجهز به آژیر نیز می باشند بگونه ای که گزینه بسیار مناسبی برای فراری دادن سارقین است.

4- نورپردازی اطراف خانه

با نگاهی به صفحه حوادث روزنامه ها به سادگی متوجه خواهید شد که اکثر دزدی ها در مناطقی رخ خواهد داد که محوطه تاریکی دارند. پس در صورتی که در اطراف منزلتان نور کافی وجود ندارد، با کمک چند لامپ روشنایی اطراف منزل را تامین کنید. حتما از روشن بودن محل درب ورودی اطمینان حاصل کنید و امنیت خانه تان را افزایش دهید.

برای صرفه جویی در مصرف برق می توانید از چراغ های تایمر یا چراغ های متصل به سنسور حرکتی، در مسیر راهرو ها و لابی ساختمان و هم چنین پارکینگ استفاده کنید.

سنسور حرکتی

5- کلید یدک جایش زیر گلدان نیست!

یکی از عادت های قدیمی ما قرار دادن کلید یدک در زیر گلدان های بیرون منزل است. خاک کردن کلید زیر نزدیک ترین درخت و یا قرار دادن آن در زیر پادری از عادات قدیمی ما بوده است که خوشبختانه امروزه افراد بسیار کمی از این روش ها استفاده می کنند. سارقین نیز از افراد جامعه هستند و به سادگی از این عادت اطلاع دارند پس پیشنهاد ما به شما برای افزایش امنیت منزل، سپردن کلید یدک به دوستان و آشنایان مطمئن شما است.

کلید زیر گلدان

6- قرار دادن اشیای قیمتی در گاوصندوق

بهتر است اشیای قیمتی را در گاو صندوق نگه دارید و مطمئن شوید که گاوصندوق از بیرون و پنجره ها دیده نشود. البته امنیت گاوصندوق نیز خود بحث مفصلی است. معمولا باید گاوصندوق به جایی جوش داده شود تا قابل حمل نباشد. بهتر این است که گاو صندوق را در قسمتی جاساز کنید تا به راحتی پیدا نشود.

بدترین کار ممکن این است که شما اشیا قیمتی خود را در اتاق خواب اصلی قرار دهید. دقیقا اولین جایی که سارقین به آن جا می روند اتاق خواب زن و شوهر است.

گاوصندوق

7- چک کردن در و پنجره ها پیش از خروج

قفل نکردن درب ضد سرقت و یا حتی پنجره های حفاظ دار می تواند تمام زحمات شما را در راستای تامین امنیت منزل به باد دهد. حتما هنگام خروج از منزل از قفل بودن تمام درب ها و پنجره ها اطمینان حاصل کنید.

8- حفاظ دیوار و نرده آهنی

بالا رفتن از دیوار از زمان های قدیم یکی از اصلی ترین راه های ورود سارقین به منزل بوده است. بنابراین برای دیوارهای خود حفاظ های فلزی بلند و مناسبی را انتخاب و نصب کنید تا ورود سارقین به خانه شما سخت و زمان بر و یا حتی غیر ممکن شود.

نرده حفاظ دیوار

9- نقاط کور ایجاد نکنید!

با شروع زندگی آپارتمان نشینی و از بین رفتن حیاط ها، علاقه مردم به گل و گیاه و استفاده از انواع آن ها در آپارتمان ها افزایش یافت. خیلی از افراد در مسیر راهرو ورودی منزل و یا حتی برای زیبایی فضای کوچه از گیاهان استفاده می کنند. باید توجه داشت این مسئله خود می تواند باعث ایجاد نقاط کور شود که سارقین می توانند در آن جا پنهان شوند. بنابر این ایجاد نقاط کور برابر است با کاهش امنیت خانه شما. پس پیشنهاد ما به شما استفاده از گیاهان و بوته های کوچک برای زیباسازی این فضا ها است.

10- علائم هشدار نصب کنید

با نصب علائم هشدار در بیرون از منزل به سادگی می توانید سارقین را فراری دهید، زیرا قطعا هیچ دزدی علاقه ندارد با یک سگ نگهبان و یا یک سیستم هوشمند فوق حرفه ای حین باز کردن درب روبرو شود. حتی اگر در واقعیت نیز سگ و یا سیستمی وجود ندارد، قطعا سارقین با دیدن این علائم از سرقت منزل شما منصرف می شوند.

11- استفاده از چراغ های زمان دار و هوشمند

استفاده از این چراغ ها در صورتی که که اتاق ها یا راهرو ها از بیرون منزل دید داشته باشد یک راه حل هوشمندانه است. این راه حل سارقین را در مورد حضور افراد در ساختمان به اشتباه می اندازد. توجه داشته باشید که شما می توانید دستگاه را طوری تنظیم کنید که در ساعات مشخصی روشن و خاموش شود. مهم ترین مسئله برای سارقین این است که شخصی داخل خانه نباشد. بنابر این با خاموش و روشن شدن چراغ ها می توانید به سادگی سارقین را فریب دهید.

12- استفاده از به روز ترین قفل ها

نصب قفل هایی با تکنولوژی های امروزی یکی دیگر از راه های افزایش امنیت خانه است. حتما سعی کنید چند سال یکبار قفل های درب و پنجره خود را به روز رسانی کنید.

قفل های گاوصندوقی مناسب ترین نوع قفل برای درب های ضد سرقت اند. این قفل ها مغزی نداشته و کلید مستقیما وارد مکانیزم اصلی قفل می شود. بنابر این تغییر مغزی قفل که از شیوه های جدید دزدی به حساب می آید، دیگر کاربردی نخواهد داشت.

13- اطلاع به پلیس در صورت مشاهده فرد مشکوک

در صورت مشاهده یک فرد مشکوک یا حرکت مشکوکی در اطراف منزلتان حتما به سرعت با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و تا زمان رسیدن و اعزام نیروهای پلیس حتما از انجام دادن مواردی نظیر روشن و خاموش کردن چراغ ها و یا تولید صدا در منزل برای ترساندن سارق کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید